Steg 4: PR & marknadsföring

“Bestäm dig för vad du är bäst på och pumpa ut det i dina kanaler.”

— Fredrik Pallin, PR-expert

 

Introfilm.

PR och marknadsföring behövs i de allra flesta verksamheter. Det är också ett område som utvecklats enormt de senaste åren – och bara fortsätter! Det gäller att hänga, och hinna, med. Det stora pluset är att det går att göra mycket PR och marknadsföring gratis. Vi sätter igång med film nedan!

 
 

Sex tips för sociala medier.

 

Kräng inte – bjud på dig

Undvik säljet och bjussa istället på dig själv och vem du är. Bestäm dig för vilket som är ditt expertområde, ett närliggande område och din passion. Det ska bli ditt innehåll i sociala medier – varva dessa tre!

Håll i och håll ut

Försök också få din PR och marknadsföring till en rutin – något du gör varje vecka. Det är lättare att åstadkomma om du inte greppar över alla olika sociala kanaler utan fokuserar på en.

Svara på kommentarer

Social selling som experterna bakom Stjärnsäljarpodden tipsar om handlar både om att vara social – och att följa upp leads. Därför måste du svara på kommentarer – skapa kontakt med folk som engagerar sig.

Skapa relationer

Var inte blyg i sociala medier – det är här du hittar nya kunder och samarbeten. Lägg till nya kontakter och skriv gärna en rad om varför du tar kontakt. Om du är nyfiken och påläst ger det ett bra intryck.

Engagera dig i andra

Se också till att visa intresse för andras inlägg, kommentera, gilla och tyck till. Då kan du räkna med engagemang tillbaka. Det är också ett toppensätt att hitta idéer och vinklar i jobbet.

Följ upp dina mål

Ha för vana att se hur du har utvecklats i ditt arbete med PR och marknadsföring. Om du lägger en-två timmar per vecka är det klart att du vill se resultat. Hur har det gått? Någon ny affär?

 
 

Möt PR-experten: Fredrik Pallin.

Veckans expert har jobbat med PR sedan mitten av 1990-talet. Han har drivit en större PR-byrå och sedan 2012 driver han Pallinovativ AB. Fredrik Pallin är föreläsare, rådgivare och projektledare inom PR och digital kommunikation och driver också PR-kollektivet, ett fristående nätverk av erfarna PR-konsulter. Här ger han sina bästa tips för dig!

 

“PR is what you pray for. Marketing is what you pay for.”

 

Mall och infofilm.

I steget för PR och marknadsföring fokuserar vi på sociala medier. Det gäller att sätta upp en plan framåt. Här är vårt förslag som du anpassar till din verksamhet.

Mallen för PR och marknadsföring använder du också för att göra veckans övning:
1. Planera för PR och marknadsföring (klicka för att ladda ner Excel-filen)

I filmen nedan visar vi hur mallen är uppbyggd.
(Observera att innehåll i film + mall skiljer sig något åt, men förklaringar till samtligt finns i portalen – annars fråga!)

Nedan finns också en film med Fredriks tips till flödet.

 
 

Övning: Planera innehåll för PR och marknadsföring

 

1. Ladda ned mallen

Ladda ned mallen: “Plan – PR & marknadsföring” ovan. Titta på genomgången som hör till mallen.

 

2. Fyll i din planering

Svara på rubrikerna under planeringsfliken. Fokusera på en kanal att satsa på i denna övning.

 

4. Sätt igång

Uppdatera också vald kanal med ett första inlägg så att du har kickat igång redan denna vecka!

3. Fyll i möjligt innehåll

Börja även speca möjligt innehåll i fliken “Innehållsplanering”. Varva film-inlägg och text-inlägg med bilder.